יום שני, 5 באוקטובר 2009

אנטישמיות

משפטו האלמותי של וודי אלן "זה שאני פרנואיד לא אומר שלא רודפים אותי" מעולם לא הרגיש יותר רלוונטי מאשר בימים האחרונים.

אני רואה את עצמי כאדם די רציונלי, ובתור יהודי טוב מעדיף בדרך כלל הלקאה עצמית על פני האשמת הזולת. תיאוריות קונספירציה לא מדברות אליי. אבל האנטישמיות מרימה עכשיו את ראשה בעולם, וזה מטריד.

את ההתבטאויות של אחמדינג'אד בעניין היהודים כולם מכירים. גם כששר התרבות המצרי פארוק חֻסני חזר מפסיד מההתמודדות על ראשות אונסק"ו והאשים את "הלובי היהודי" בהפסדו לא הופתעתי. ישראל אכן היתה מאוד קולנית בהתנגדות שלה למועמדותו, למרות שלא שיחקה תפקיד אמיתי בהצבעה. המדינות פשוט לא רצו לבחור גזען שלא רק שלא עשה כלום לטובת התרבות בארצו במשך יותר מעשרים שנות כהונה, אלא פעל בעקביות לצנזר ולדכא אותה.

היום הוציאה הליגה נגד השמצה הצהרה נגד נשיא הונדורס המודח סלאיה שהאשים שכירי חרב ישראלים בתמיכה במועמד שהדיח אותו. עכשיו, אני לא מת על הליגה נגד השמצה - אני חושב שהם נוטים לפעמים לצעוק "זאב, זאב!" - אבל דבריו של סלאיה; שאמר לעיתון אמריקאי ששכירי חרב ישראלים מענים אותו באמצעות קרינה רדיו-אקטיבית; לא באמת יכולים להישאר בלי תגובה.

אם ההגיגים האלה היו נשארים בגדר דיבורים, ניחא. אבל בארגנטינה הוצאו צווי מעצר נגד הנשיא לשעבר קרלוס מנם (כיהן בשנים 1989-1999) ונגד 10 בכירים נוספים שלו, כולל ראש שירותי המודיעין ושופט פדרלי. כולם מואשמים בשיבוש החקירה של הפיגוע בבניין הקהילה היהודית אמי"ה ב-1994. הפיגוע בוצע כנראה על ידי חזבאללה בתכנון איראני ומנם הסתיר ושיבש מידע, ועזר לאחד הנאשמים להימלט מארגנטינה. זה מטורף! תארו לכם שראש ממשלת ישראל וראש השב"כ היו מנסים לשבש את החקירה של הפיגוע של עדן נתן-זאדה באוטובוס בשפרעם או עוזרים לחברי "מחתרת בת עין" להימלט מהארץ אחרי ניסיון הפיגוע במזרח ירושלים.

האנשים הללו הם לא דמויות סהרוריות מהרחוב אלא ראשי מדינות. המקרה של מנם רק ממחיש שהמרחק בין מילים למעשים קצר למדיי: עצוב ומדאיג להיווכח שחייהם של היהודים במדינות הללו, שחלקן נתפסות כמדינות עולם ראשון לכל דבר, מוגנים פחות מאלה של שאר האזרחים.
המאבק נגד אנטישמיות הוא סיזיפי. ההגדרה של "מהי אנטישמיות" נעשתה חמקמקה יותר מאז זכתה ישראל לעצמאות והיא נתונה בעימות פוליטי עם שכנותיה. אבל בפראפרזה על דברי השופט האמריקאי פוטר סטיוארט לגבי הגדרת הפורנוגרפיה, גם אנטישמיות אפשר "לזהות כאשר רואים אותה", ובדור שאחרי השואה אני חושב שצריך להילחם בה לא רק כצורך פרקטי אלא מתוך חובה מוסרית וערכית.

תגובה 1:

  1. אהם
    א. סלאיה לא אמר כלום נגד היהודים - הוא אמר דברים נגד ישראל. יש הבדל. הטענות שלו הזויות, אבל אין קשר לאנטישמיות.

    ב. תגיד, כמה זמן חברי המחתרת היהודית ישבו בכלא? מה עם קו 300? אתה מכיר טרוריסט יהודי שישב בכלא את מלוא מעצרו?
    אם עדן נתן זאדה היה נתפס בחיים, סיכוי סביר שהוא היה איש חופשי היום.

    השבמחק