יום שלישי, 24 במאי 2011

ישראל, סעודיה והצניעות החולנית

הרב יוסף שלום אלישיב, המנהיג הרוחני של החרדים הליטאים, פסק לאחרונה כי מותר לבזות אישה שאינה מכבדת את הכללים הבלתי כתובים של קווי האוטובוס הנפרדים המונהגים בישראל. פסק ההלכה המזעזע הזכיר לי דיון דומה שהולך וצובר תאוצה בימים אלה בסעודיה; בעניין זכותן של הנשים לנהוג במכונית.

בסעודיה נשים אינן נוהגות ברכב. רק היום דיווח היומון ריאד על אשה בשנות הארבעים לחייה שנעצרה בידי שוטרי תנועה ורכבה הוחרם רק משום שהעזה לנהוג לסופרמרקט לקניות. אבל ההתנגדות לנוהג המפלה, שקיים רק בסעודיה, הולכת וצוברת תאוצה. בצעד מחאה, החליטה בשבוע שעבר אשה צעירה בשם מנאל אלשריף לנהוג במכונית כשלצדה פעילת זכויות אדם שצילמה אותה עושה זאת, והעלתה את הסרט ליו-טיוב. קבוצת פייסבוק שהקימה אלשריף למען זכותן של הנשים לנהוג קיבלה 12,000 אוהדים, לפני שנסגרה. מאמר נהדר שהתפרסם אתמול בניו-יורק טיימז ציין כי המהפכות בעולם הערבי נתנו לנשים הסעודיות את התעוזה לצאת בפומבי, ואת האמצעים הטכנולוגיים להפיץ את המסר.

מה שמדהים הוא שכמו בישראל, אפליית הנשים בנהיגה אינה מעוגנת בחוק הסעודי. היא מוסכמה חברתית שנשענת על פסקי הלכה של חכמי הדת המחמירים ביותר, עד כדי כך שמשטרת התנועה ומשטרת הצניעות הסעודית (כן, קיים גוף כזה – שתפקידו לאכוף צניעות והפרדת מינים במרחב הציבורי) משתפות פעולה. אלשריף וחברותיה החליטו לעשות מעשה והכריזו על ה-17 ביוני כיום של מרי אזרחי שבו תנהגנה נשים במכוניות באופן הפגנתי. צעד דומה ננקט על ידי פעילת זכויות הנשים נהא אלסלימאן שמנסה לעודד נשים להירשם בפנקס הבוחרים הסעודי לקראת הבחירות המוניציפאליות הקרובות, למרות האיסור החל על נשים להצביע בבחירות.

אבל גם לחלק מהגברים בסעודיה נמאס מהעיסוק הפתולוגי בנושא צניעות. הטענה של בעל הטור הליברלי ח'לף אלחרבי במאמר מערכת ביומון עוכאז היום, היא העתק כמעט מושלם של הטענות בישראל כנגד העמדה המחמירה של החרדים בעניין "קווי המהדרין".

"האם קבוצות נערים המתפוצצות מתשוקה קיימות באמת בחברה המוסלמית השמרנית שלנו, או שהן תוצר של הדמיון?" שואל אלחרבי רטורית. "אם קבוצות כאלה קיימות באמת, משמעות הדבר היא שהפרויקטים העצומים שלנו ליצור חברה צנועה נחלו כישלון חרוץ."

אך אלחרבי לא באמת מאמין שהסעודים הצעירים הם חבורה של חרמנים חסרי רסן.

"איני מפקפק בכך שהמחנק החברתי ממנו סובלים נערינו יכול להוביל לעתים להתנהגות סוטה, אך איני סבור שהנוער הסעודי חייתי עד כדי כך. הם בני אדם כמו האחרים – יש בהם טוב ורע."

לקוראים שלא השתכנעו שאין כל הצדקה מוסרית או חברתית למנוע מאישה לנהוג ברכב, מסכם אלחרבי את דבריו במילים הבאות:

"אם אכן ההתנפלות על נשים היא התנהגות טבעית בחברה שלנו, הרי שכולנו צריכים ללכת לפסיכיאטר!"

אולי כדאי שיתד נאמן יתחילו להעסיק מתרגמי ערבית...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה